Pojmem valivý odpor pneumatiky

Výrobci pneumatiky se snaží pořád zdokonalovat kvalitu svých výrobků. Jenom že, problém z valivým odporem je takový, že když pneumatiky mají výbornou stabilitu tak valivý odpor je velký naopak při malém valivém odporu a tím i menší spotřebě ve velkých loužích nebo na sněhu zimní pneu tak i letní pneumatiky obuté na alu kola, nejsou moc bezpečné.

Pojmem valivý odpor představuje energii, která se spotřebovává během dotyku pneumatiky s vozovkou. Materiály a konstrukce pneumatiky mohou tuto změnu formy a množství energie na to potřebné ovlivňovat. Faktory, které zvyšují spotřebu, jsou například tlak vzduchu, teplota, opotřebení pneumatiky a samozřejmě zatížení stejně jako odpor vzduchu při jízdě.

Zimní pneu a větší spotřeba

Můžu dojíždět zimní pneu v létě když hloubka jejich vzorku pro zimní provoz už není vhodná, ale ještě splňuje zákonný limit 1,6 mm? Ano, ale  Zimní pneu má naprosto jiné složení směsí, v létním období ztrácí pneu přilnavost, prodlužuje se brzdná dráha a pneumatika se podstatně hůř řídí. Je proto nutné přizpůsobit jízdu a zbytečně neriskovat. Auto obuté na zimní pneu v létě má zanedbatelnou větší spotřebu.

Zimní pneumatiky v létě se více opotřebovávají

Zimní pneu v letním provozu se více opotřebovávají, zhruba o 20 procent. Řidiči kteří najezdí ročně jen pár kilometrů se nevyplatí přezouvat letní pneumatiky na zimní pneu nebo spíš opačně zimní pneu za letní. Řidiči kteří jezdí po městě pomalejším tempem a ročně najedou několik stovek kilometrů se jim nevyplácí přezouvat a je pro ně lepší jezdit na zimní pneu celoročně.